Alicia Keys - ALICIA

Η Alicia Keys έβγαλε δίσκο. Αυτό και μόνο αποτελεί μία είδηση ικανή να στρέψει όλα τα φώτα της δημοσιότητας πάνω της. Καλά, όχι ότι θέλει και ιδιαίτερη προσπάθεια ώστε να πάρει δημοσιότητα, αλλά όπως και νά ‘χει είναι ένα νέο. Καλό νέο θα πω εγώ. Το νέο είναι καλό, ο δίσκος θα δούμε παρακάτω.

Δεν υπάρχουν πολλά να πούμε για την Alicia Keys. Δηλαδή υπάρχουν αλλά τα ξέρουμε. Είναι σχεδόν είκοσι χρόνια στο χώρο, έχει κυκλοφορήσει επτά δίσκους (μαζί με τον καινούριο) – από τους οποίους έχουν βγει 45 singles (!!!) - και από τις 29 υποψηφιότητες για Grammy, έχει κερδίσει τις 15. Πασίγνωστα τραγούδια, φωνάρα και πολύ καλή πιανίστα. Φοβερή performer αλλά απ’ αυτές που δε χρειάζεται να κρεμιούνται απ’ τα ταβάνια για να κάνουν μπούγιο. Αρκεί ένα πιάνο και η φωνή της, και μπορεί να σηκώσει ολόκληρο auditorium στο πόδι. Γενικά καλά τα έχει πάει μέχρι τώρα. Στα του δίσκου λοιπόν.

Το άλμπουμ έχει τον τίτλο “Alicia” και, όπως είπαμε παραπάνω, είναι το έβδομο κατά σειρά και πρώτο μετά το “Here” του 2016. Η αρχική ημερομηνία κυκλοφορίας του ήταν η 18η Μαρτίου αλλά λόγω κορωναβάιρους ορίστηκε για τις 15 Μαΐου. Έπεσε και το δεύτερο άκυρο κι έτσι ο δίσκος κυκλοφόρησε στις 18 Σεπτεμβρίου 2020 από την RCA Records (εταιρεία ιδιοκτησίας της Sony Music Entertainment). Παρότι πάντα αναφέρω ποιος είναι ο/οι παραγωγός/παραγωγοί εδώ δε θα το κάνω γιατί έχει ένα σκασμό ονόματα μέσα. Θα πω μόνο ότι και η ίδια η Αλίshα έχει αναλάβει την παραγωγή σε κάποια κομμάτια όπως και ότι μέσα στο team τα κερδισμένα Grammy μάλλον φτάνουν σε τριψήφιο αριθμό. Α, και έχουμε και βραβείο Όσκαρ (Ludwig Göransson “Best Original Score” για το Black Panther). Εμείς κοιτάμε μόνο τα χαϊλίκια και έτσι δε θα ασχοληθούμε με “Χρυσές Σφαίρες” κλπ γιατί είναι πιο μπασκλασαρία. Καλά, κι εκεί χαμός θα γίνεται βέβαια. Τέλος πάντων, προχωράμε.

Καταρχάς, να πούμε ότι ο δίσκος έχει 15 tracks. ΔΕΚΑΠΕΝΤΕ! Ποιος βάζει δεκαπέντε τραγούδια σε ένα δίσκο στην εποχή που ένα μόνο upload ενός νέου κομματιού αποτελεί είδηση; Η Alicia Keys είναι η απάντηση. Για να είμαι ειλικρινής, έτσι πρόχειρα που το σκέφτομαι, πέρα από το ντεμπούτο των Audioslave δε θυμάμαι άλλο δίσκο που να έχει πάνω από 10-12 κομμάτια. Κι όμως το τόλμησε. Το θέμα είναι πόσα απ’ αυτά λένε κάτι και δεν μπήκαν απλώς για την ποσότητα. Να σημειώσω βέβαια εδώ ότι όταν έπεσε το μάτι μου σε κάτι νούμερα που δείχνουν τις πωλήσεις των δίσκων της Alicia Keys στις Η.Π.Α. η πικρή αλήθεια με κοίταξε κατάματα. Ο πρώτος της δίσκος “Songs in A Minor” κυκλοφόρησε το 2001 και είχε πουλήσει 7,5 εκατομμύρια αντίτυπα, ενώ ο προτελευταίος “Here” πούλησε μόλις 42.000 κόπιες. Μεγάλη ποσότητα αν αναλογιστούμε τα σημερινά δεδομένα. Αυτό έρχεται σε αντιδιαστολή με το ότι τη στιγμή που η Alicia Keys μεγάλωνε σαν όνομα, την ίδια στιγμή ερχόταν η κατακόρυφη πτώση των πωλήσεων. Το 2001 42.000 αντίτυπα ήθελε μόνο ο διευθυντής της δισκογραφικής για να τα στείλει σε φίλους και συγγενείς. Τώρα, αν μόνο οι συγγενείς του καλλιτέχνη αγοράσουν το δίσκο, είναι επιτυχία. Στα δικά μας.

Ο δίσκος έχει επτά singles τα οποία ξεκίνησαν να κυκλοφορούν από το Σεπτέμβριο του 2019. Το πρώτο λοιπόν λέγεται “Show Me Love” και είναι σε συνεργασία με τον παραγωγό, τραγουδιστή, συνθέτη, ηθοποιό Miguel. Δε θα πω ψέμματα, δεν έχω την παραμικρή ιδέα ποιος είναι αυτός αλλά απ’ ό,τι βλέπω μάλλον είναι μούρη γιατί μετράει 3,5 εκατομμύρια followers στο Instagram. Δε μου άρεσε το κομμάτι πάντως. Λίγο υποτονικό.

Το Νοέμβριο του ‘19 κυκλοφόρησε το δεύτερο single με τίτλο “Time Machine” το οποίο κινείται σε λίγο πιο up-beat ρυθμούς, old-school αρκετά σαν ήχος με ωραίο ρεφρέν. Σαφώς πιο συμπαθητικό από το “Show Me Love”. Απ’ την Alicia Keys βέβαια δεν περιμένουμε “συμπαθητικά” κομμάτια αλλά κάτι παραπάνω.

Το “Underdog” αισθητά καλύτερο από τα προηγούμενα, σίγουρα πιο χαρούμενο σε διάθεση παρά την αρνητική έννοια της λέξης, και αυτό πραγματεύεται το στιχουργικό μέρος καθώς όπως είπε και η Alicia στο Rolling Stone:“...Πολλοί θεωρούν τη λέξη “underdog” αρνητική αλλά εγώ νομίζω ότι είναι μια ισχυρή λέξη που αντιπροσωπεύει τους ανθρώπους που είναι υποτιμημένοι αλλά παρόλ’ αυτά ανταπεξέρχονται στις προκλήσεις και υπερβαίνουν τις προσδοκίες…”. Θα μπορούσε να είναι και έναρξη ομιλίας σε παρουσίαση για εταιρεία-πυραμίδα της οποίας ο CEO ξεκίνησε σαν underdog, σαν ένας από μας, και τώρα είναι πετυχημένος, έχει τη δική του εταιρεία και βγάζει τουλάχιστον πέντε χιλιάδες ευρώ μηνιαίως. Και φυσικά ψάχνει αυτόν που θα τον διαδεχθεί. Επανερχόμεθα.

Θα αφήσω τα δύο επόμενα singles για το τέλος και θα προχωρήσω στο “So Done”. Εδώ έχουμε ένα “featuring” του πασίγνωστου τραγουδιστή Khalid. Γενικά ο δίσκος κινείται πολύ με features διαφόρων καλλιτεχνών, κάτι που προσωπικά δε με τρελαίνει κι ιδιαίτερα αλλά δε θα με ρωτήσει κιόλας η Alicia. Επίσης υποτονικό κομμάτι. Μπαλάντα θα το πει κάποιος αλλά όχι, η συγκεκριμένη καλλιτέχνιδα έχει μπαλαντάρες που σκοτώνουν. Αυτό δεν είναι μια τέτοια.

Επόμενο το “Love Looks Better” που θεωρώ ότι μαζί με τα δύο singles που θα αναφέρω παρακάτω είναι και οι καλύτερες στιγμές του δίσκου. Καταρχάς να πω ότι το βίντεο του τραγουδιού ανέβηκε τρεις ώρες πριν ξεκινήσω να γράφω και έχει ήδη 44 χιλιάδες προβολές, έτσι για την καταγραφή. Προφανώς μέχρι να διαβάσει κάποιος αυτές τις γραμμές θα είναι πολλές παραπάνω. Μιλάμε για κλασικό single Alicia Keys. Ρυθμικό, με ένταση, κομμάτι τύπου “Alicia Keys anthem” αν υπάρχει αυτός ο όρος. Ως παρεμφερή παραδείγματα θα πω το “Girl on Fire” και το “No One”. Κάπως φέρνει σε αυτά, σαν ύφος.

Πριν πάω στα δύο τελευταία singles θα κάνω μια περασιά όλα τα “featuring” του δίσκου έτσι για να μην κακοκαρδιστούμε με τα παιδιά και δε μας μιλάνε. Λοιπόν έχουμε και λέμε: η πασίγνωστη τραγουδίστρια Jill Scott στο ομώνυμο “Jill Scott” κάνει ένα μικρό σπικάζ θα το πω, Diamond Platinumz (Αφρικανός καλλιτέχνης από την Τανζανία) στο “Wasted Energy”, ο Αγγλος παραγωγός Sampha (γνωστός από συνεργασίες με Drake και Kanye West) κρατάει συντροφιά στην Alicia σε ένα “3 Hour Drive”, ενώ η ανερχόμενη Αμερικανίδα ράπερ Tierra Whack τα λέει στο “Me x 7”. Τέλος, η Σουηδέζα Snoh Aalegra συνοδεύει την Αλίκη σε μια πιανιστική μπαλάντα με τίτλο “You Save Me”.

Και φτάνουμε στα δύο τελευταία κομμάτια του δίσκου “Perfect Way to Die” και “Good Job”. Δε θα κρύψω ότι αυτού του τύπου τα τραγούδια είναι η φάση που λέω “ΓΕΙΑ ΣΟΥ ΑΛΙΚΑΡΑ ΜΕ ΤΑ ΩΡΑΙΑ ΣΟΥ!”. Πιάνο-φωνή, παντελώς απογυμνωμένα από το λεγόμενο “production”, αφημένα τελείως επάνω της με την ερμηνεία της Alicia Keys αψεγάδιαστη, ως αναμενόταν.

Στιχουργικά, πραγματεύονται θέματα όπως η αστυνομική βία και τα επαγγέλματα που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή εν μέσω πανδημίας. Το πρώτο είναι από την οπτική μιας μητέρας που πενθεί πάνω από το γιο της ο οποίος πυροβολήθηκε από την αστυνομία ενώ το δεύτερο αποτελεί ένα φόρο τιμής σε όλους όσοι είναι η εμπροσθοφυλακή αυτές τις περίεργες μέρες (γιατροί, νοσηλευτικό προσωπικό, δάσκαλοι κλπ, οι λεγόμενοι “key workers”) αλλά στην πραγματικότητα είναι άλλη μια μέρα στη δουλειά γι’ αυτούς, γιατί αυτή είναι η δουλειά τους. Ιδανικό κλείσιμο για το δίσκο.

Ακούγοντάς τον ξανά, καταλήγω στο εξής: παρατηρώ μία τάση στη μουσική ότι πλέον όλα μπορούν να γίνονται ψηφιακά σε ένα home studio (τρανό παράδειγμα ο δίσκος της Billie Eilish που γράφτηκε ολόκληρος στο δωμάτιο του αδερφού της με έναν υπολογιστή). Δηλαδή ένα beat να βαράει, κάνα εφφεδάκι με υπόνοια αρμονίας, καμιά λούπα και, ένα μουρμουρητό από πάνω για φωνητικά (καλέ μόλις περιέγραψα το δίσκο της Billie). Κόντεψε να μπει και η Alicia μέσα σ΄αυτή τη λούμπα – φυσικά με πιο high προδιαγραφές – κάνοντας πολλές συνεργασίες με διαφορετικό κόσμο. Αυτό έχει φυσικά και ένα καλό, ότι υπάρχει ποικιλία στο δίσκο και διαφορετικές μουσικές αναφορές. Η προσωπική μου άποψη όμως ως ακροατής είναι ότι δεν υπάρχει συνοχή σε ένα τέτοιο άλμπουμ. Ωραία και τα ψηφιακά κόλπα στα οποία επιχείρησε να κάνει μπάσιμο η Alicia αλλά η διαφορά στα δύο τελευταία τραγούδια που τα παίρνει πάνω της είναι εμφανής. Το real thing είναι αλλιώς όπως και νά ‘χει. Πάντως, περίεργος δίσκος, υπάρχει ποικιλία, τα καλά του σημεία είναι πολύ καλά, τα όχι καλά κατ’εμέ είναι βαρετά. Είπαμε όμως, highlights τα “Love Looks Better”, “Perfect Way to Die” και “Good Job”.

Good job Alicia, good job!

Rating: 

 7.5


Εταιρεία: RCA Records
Genre: R&B
Παραγωγός: Alicia Keys & Others
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 18/09/2020
Band Links: Alicia Keys, Facebook, Instagram, Spotify, Twitter, YouTube

Τελευταία