Αρχική POP CULTURESERIESΠρέπει και μπορώ: Χρόνια πολλά Dragon Ball

Πρέπει και μπορώ: Χρόνια πολλά Dragon Ball

Ανθρωπόμορφοι μαχητές με ουρές πιθήκου. Πράσινα πλάσματα με μυτερά αυτιά. Ανδροειδή. 'Ασπροι εξωγήινοι που θέλουν να κατακτήσουν το σύμπαν. Πορτοκαλί μπάλες με αστέρια που ξυπνάνε θεϊκούς δράκους, οι οποίοι πραγματοποιούν ευχές. Μάχες που κρατάνε δεκαπέντε επεισόδια. Κύματα ενέργειας. Μην κρυβόμαστε, το Dragon Βall δε θέλει περαιτέρω συστάσεις. Από αυτό γενιές ολόκληρες εισήχθησαν στον κόσμο των ιαπωνικών κόμικ και κινουμένων σχεδίων, ενώ μέχρι σήμερα υπάρχουν άνθρωποι εν Ελλάδι που βουρκώνουν στο άκουσμα των στίχων «Στις κρυφές σπηλιές των χαμένων καιρών/Στα παλάτια των ουρανών/θα ‘ρθω να σας βρω».

Στις 26 Φεβρουαρίου του 1986, προβάλλεται το πρώτο επεισόδιο του anime, το οποίο τρεις δεκαετίες αργότερα, θα καταλήξει να μνημονεύεται, ως το πλέον επιτυχημένο κι αναγνωρίσιμο ανά την υφήλιο. Θα ορίσει τη βασική φόρμουλα των μακροσκελών shonen anime η οποία κατά κόρον ακολουθείται μέχρι και σήμερα, θα παράξει αρκετές συνέχειες, spin-offs και θα περάσει στη σφαίρα του pop αλλά, κυρίως, σχεδόν πάντα, θα μοστράρει στην κορυφή των πιο αγαπητών κινουμένων σχεδίων που βγήκαν από τη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, με οτιδήποτε αφορά σε αυτό να τυγχάνει άμεσης εμπορικής επιτυχίας. Πριν όμως φτάσουμε σε αυτό το σημείο, είχαν προηγηθεί αρκετά βήματα που θα οδηγούσαν στην οριστική αναγνώριση. Βήματα που χρονολογούνται πίσω στη δεκαετία του ’70.

Ο Ιάπωνας Akira Toriyama, δημιουργός της περιβόητης σειράς, από μικρός λάτρευε τις ταινίες πολεμικών τεχνών, την κινέζικη μυθολογία και τα κινούμενα σχέδια. Μεγαλώνοντας και αφού πέρασε από τον κόσμο της διαφήμισης, αποφάσισε να ακολουθήσει το καλλιτεχνικό του κάλεσμα και να αφοσιωθεί στην τέχνη των manga, των ιαπωνικών κόμικ δηλαδή. Καταθέτει μία απόπειρα του σε έναν διαγωνισμό του εβδομαδιαίου περιοδικού Shonen Jump, η οποία δεν κερδίζει το βραβείο αλλά τραβά την προσοχή του μετέπειτα εκδότη του, Kazuhiko Torishima. Αφού έκανε το μικρό πρώτο βήμα του στον χώρο, το 1978, με το Wonder Boy κι έπειτα γνώρισε την επιτυχία μέσω του κωμικού Dr Slump μεταξύ 1980 και 1984, είχε έρθει η ώρα να παραδώσει στον κόσμο το magnum opus του, μια ιστορία εμπνευσμένη από τον κινέζικο μύθο του Ταξιδιού Στη Δύση. Η ιστορία του Son Goku (ή Goku όπως θα μείνει γνωστός στην πορεία) ξεκινά.

Κρατώντας αρκετά από τα κωμικά στοιχεία του παρελθόντος, ο Toriyama υιοθετεί το αφηγηματικό στυλ του gekiga, του επικού/τραγικού με τις μακροσκελείς μάχες και τους θνητούς χαρακτήρες. Ο νεαρός Goku στα ταξίδια του, συναντά τη Bulma, μια κοπέλα με ιδιαίτερη αγάπη για την τεχνολογία και μαζί της ξεκινά να αναζητά τις Dragon Βall, μαγικές μπάλες που θα πραγματοποιήσουν μια ευχή σε όποιον τις συγκεντρώσει. Η μοίρα θα τα φέρει έτσι ώστε ο Goky να συναντήσει τον Roshi, ένα δάσκαλο πολεμικών τεχνών ο οποίος θα τον πάρει υπό τη μαθητεία του και θα τον διδάξει τα μυστικά της μάχης. Μαζί με τον φίλο του, Krillin, ο Goku θα ανακαλύψει πολλά πράγματα που δε γνώριζε για τον εαυτό του, θα πολεμήσει απέναντι σε ισχυρούς (τουλάχιστον εν αρχή) μαχητές που άλλοι θα θελήσουν την καταστροφή του κόσμου και άλλοι θα γίνουν σύμμαχοί του, ενώ θα γνωρίσει και την πρώτη παγκόσμια απειλή στο πρόσωπο του εξωγήινου King Piccolo, ο οποίος θέλει να υποδουλώσει την ανθρωπότητα.

Η επιτυχία του manga οδηγεί στην έναρξη της παραγωγής του τηλεοπτικού anime της σειράς, μια κίνηση που αντιμετωπίζεται καταρχήν με σκεπτικισμό δεδομένης της όχι ιδαίτερα έντονης απήχησης του anime του Dr Slump. Ο ίδιος ο Toriyama δεν εμπλέκεται ιδιαίτερα στη διαδικασία της παραγωγής του, δίνοντας μόνο ορισμένες συμβουλές στην καλλιτεχνική διεύθυνση και επιλέγοντας τις Masako Nozawa και Mayumi Tanaka για τις φωνές των Goku και Krillin αντίστοιχα.

 

Η σειρά αποδεικνύεται ιδιαίτερα επιτυχημένη, κάτι που μελλοντικά καθιστά τον Toriyama ως ένα από τα δυνατότερα ονόματα στον χώρο της ιαπωνικής ψυχαγωγίας και ανοίγοντάς του μελλοντικά διάφορες οδούς συνεργασίας και σε άλλους χώρους, όπως αυτόν των βιντεοπαιχνιδιών (επιμελήθηκε το σχεδιασμό των χαρακτήρων σε τίτλους όπως τα Dragon Quest και το Chrono Trigger), ενώ το intro της σειράς, Makafushigi Adventure, παραμένει ένα από τα πλέον αγαπητά στην ιστορία του μέσου – ειδικά δε αν μιλήσουμε για την Ελλάδα και τη μετεφρασμένη εκτέλεση σε ερμηνεία Πάνου Τσαπάρα και 'Aννας Μερκούρη.

Επίσης, γύρω από το συγκεκριμένο anime συγκεντρώνονται και αρκετά από τα τεχνάσματα της βιομηχανίας. Τα filler επεισόδια που κυκλοφορούν όποτε η σειρά του manga δεν έχει προχωρήσει και πρέπει να κυκλοφορήσει νέο επεισόδιο, η πολύπλευρη αφήγηση για την κάλυψη του απαιτούμενου χρόνου προβολής, ο «κενός χρόνος» πριν προχωρήσουμε στη δράση, στοιχεία κατεξοχήν χρήσιμα στον χώρο του mainstream ιαπωνικού animation έως και σήμερα.

Η πρώτη saga θα δώσει τη θέση της στο υπερεπιτυχημένο Dragon Ball Z, από το οποίο θα αποκτήσει το θρυλικό status του και θα το καταστήσει ένα παγκόσμιο φαινόμενο, το οποίο απλώνει την επιρροή του παντού, εξακολουθεί να παράγει ακόμα και σήμερα υλικό και ο Goku έχει γίνει μέχρι και τατουάζ στο πόδι του 'Aκη Πετρετζίκη. Και όλα αυτά ξεκινούν από ένα επεισόδιο που προβλήθηκε στο κανάλι Fuji TV το 1986. Χωρίς αυτό, ενδεχομένως πολλοί από εμάς να μην ανακαλύπταμε τη μαγεία ενός μέσου το οποίο θα μας έδινε αργότερα τεκμήρια περί της σχέσης του κινουμένου σχεδίου με την ανεπιτήδευτη Τέχνη. Οπότε, ακόμα κι αν σε κάποιους μπορεί να φαίνεται ξεπερασμένο ή ένα νεκρό meme, έχουμε κάθε λόγο να το ευγνωμονούμε και να χαιρόμαστε σε κάθε «γενέθλιά» του.