Αρχική POP CULTURESERIESDetention: το βιντεοπαιχνίδι που ενέπνευσε τη σειρά του Netflix

Detention: το βιντεοπαιχνίδι που ενέπνευσε τη σειρά του Netflix

Η mainstream κουλτούρα όπως έχει διαμορφωθεί σήμερα, ανάμεσα στα αμιγώς διαδεδομένα hits που χτίζονται και χτίζουν το hype, δίνει την ευκαιρία να διαδοθούν ευρύτερα ορισμένα διαμάντια που αξίζουν μεγαλύτερης αναγνώρισης. Το Netflix ως πλατφόρμα παρέχει πληθώρα επιλογών σε ευρύ φάσμα κόσμου και για κάθε Queen’s Gambit, θα έχεις και έναν underdog τίτλο που θα απασχολήσει μεγαλύτερο κοινό από το αναμενόμενο.

Μια από αυτές τις σειρές είναι το Detention, μια σειρά ταϊβανέζικης παραγωγής που αναμειγνύει την ιστορία της χώρας με μεταφυσικά στοιχεία. Γιατί είναι τόσο ξεχωριστή αυτή η σειρά επί του προκειμένου; Γιατί μας δίνει την ευκαιρία να μιλήσουμε για την πηγή της, το προϊόν που αποτέλεσε την πηγή έμπνευσης για τη συγκεκριμένη σειρά. Ένα βιντεοπαιχνίδι τρόμου που, όσο λίγο διαρκεί, τόσο σου μένει μετά τη λήξη του. Τόσο γιατί οι εικόνες του σε στοιχειώνουν, όσο κι επειδή η αφήγησή του αποτελεί ένα ατόφιο δείγμα έμπνευσης και οράματος.

Πριν όμως προχωρήσουμε στα του παιχνιδιού, καλό είναι να κάνουμε μια ιστορική αναδρομή στην περίοδο που διαδραματίζεται το παιχνίδι, μια μαύρη σελίδα στην ιστορία μιας χώρας που η Δύση έχει ταυτίσει με φτηνά προϊόντα μαζικής παραγωγής. Μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η Ταϊβάν από την κυριαρχία των Ιαπώνων περνά στα χέρια της Δημοκρατίας της Κίνας και ως κυβερνήτης της ορίζεται ο Chen Yi. Οι συγκρούσεις ανάμεσα στην εθνικιστική κυβέρνηση της Kuomintang με τον αγανακτισμένο λαό, οδηγούν το 1947 στο αιματηρό συμβάν της 28ης Φλεβάρη, όταν μετά τη δολοφονία πολιτών από την κρατική καταστολή, μια σειρά από διαδηλώσεις και βιαιότητες ενάντια στην κυβέρνηση ξεκινούν. Ακόμα και σήμερα, αυτά τα γεγονότα παραμένουν ταμπού στην Ταϊβάν, ενώ κανείς δεν ξέρει πόσοι πραγματικά έχασαν τη ζωή τους εκείνη την περίοδο, με τους αριθμούς να κυμαίνονται από 5,000 μέχρι 28,000.

Το 1949 ο Chiang Kai-Shek, ηγέτης της εθνικιστικής κυβέρνησης της Κίνας υποχωρεί στην Ταϊβάν μετά την ήττα του από το Κομμουνιστικό Κόμμα, όπου θα διαδεχθεί τον Chen Yi και θα εγκαθιδρύσει μια δικτατορία που έμελλε να μείνει γνωστή ως ο Λευκός Τρόμος. Η συγκεκριμένη δικτατορία αποσκοπούσε όχι μόνο στο να τιμωρηθούν οι υπεύθυνοι για τις εξεγέρσεις που ακολούθησαν τα γεγονότα της 28ης Φλεβάρη, αλλά και να εξαλειφθεί οποιοδήποτε στοιχείο θεωρούνταν κομμουνιστικό. Στα 38 χρόνια που διήρκησε αυτή η χούντα, πάνω από 140,000 άνθρωποι φυλακίστηκαν για την ιδεολογία τους, με τον αριθμό των 3,000 ή 4,000 εκτελεσμένων να μοιάζει ύποπτα μικρός.

Σε αυτήν την περίοδο, λοιπόν, διαδραματίζεται το βιντεοπαιχνίδι Detention και αυτήν την περίοδο αφορά τόσο η σειρά όσο και η ταινία που γυρίστηκαν με βάση αυτό. Μια περίοδο τρομακτική για όποιον άνθρωπο δεν ακολουθούσε τη νόρμα της κυβέρνησης και με την καταπίεση να αποτελεί γενικό κανόνα. Που η λογοκρισία δε δίσταζε να αφαιρέσει τη δυνατότητα πρόσβασης σε βιβλία, ταινίες και μουσική που δε θεωρούνταν ως συγκοινωνούντα του συντηρητισμού που ο Λευκός Τρόμος προήγαγε.

Η ιστορία του παιχνιδιού ξεκινά μέσα στη δεκαετία του 1960. Η Ray και ο Wei είναι δύο μαθητές στο απομονωμένο Λύκειο Greenwood, ένα σχολείο σε μια ορεινή περιοχή. Μια καταιγίδα καθιστά αδύνατη την επιστροφή στο σπίτι τους και αναγκάζονται να περιμένουν να κοπάσει. Μέχρι που ένα πηχτό σκότος κάνει την εμφάνισή του και διάφορα μεταφυσικά πλάσματα ξεπροβάλλουν, αναγκάζοντας την Ray να περιπλανηθεί σε μια κόλαση που δείχνει να κουβαλά εικόνες της καθημερινότητάς της. Είναι η πραγματικότητα αυτή; Είναι ένα όνειρο; Και ποια σκοτεινά μυστικά κρύβονται βαθιά μέσα σε αυτόν τον επί Γης εφιάλτη;

Επί της ουσίας, το Detention είναι ένα «παλιοσχολίτικο» δισδιάστατο point and click που κουβαλά τη γοητεία παιχνιδιών από περασμένες δεκαετίες, έχοντας κάποιους νεωτερισμούς στην παρουσίασή του. Στις 3 ώρες που διαρκεί (αν τα κάνεις όλα σωστά) καλείσαι να λύσεις γρίφους, να επιβιώσεις από πλάσματα βασισμένα στη μυθολογία της Ταϊβάν με συγχρονισμένες κινήσεις και πάνω απ’ όλα, ν’ ανακαλύψεις την αλήθεια. Μια αλήθεια που σοκάρει με την ωμότητά της όταν τελικά φτάσεις σε αυτή και καταλαβαίνεις ότι η φενάκη της εθνικής ευημερίας δεν ήταν εξίσου ομαλή για όλους.

Μέχρι να φτάσεις όμως εκεί, θα έχεις έρθει αντιμέτωπος με γκροτέσκες εικόνες, jumpscares, ένα διηνεκές uncanny valley που κάνει κάθε επόμενο κλικ όλο και πιο δύσκολο. Και λίγο πριν το τέλος, περνάς σε μια ψυχεδέλεια στην οποία η δυσκολία ανεβαίνει κατακόρυφα και πρέπει να ενεργοποιήσεις κάθε πιθανό συνειρμό για να ολοκληρώσεις το παιχνίδι και να δεις τον ποιητικά μακάβριο επίλογό του. Η limbo στην οποία περιπλανιέσαι, δεν είναι φιλόξενη και τελικά θα αποδεχθείς τις ευθύνες σου;

Η Red Candle Games που δημιούργησε το Detention είχε τεράστια τόλμη στις κινήσεις της. Δημιούργησε ένα προϊόν με σφιχτοδεμένο σενάριο, που εφαρμόζει τον κανόνα του «Show-Don’t Tell» με ισορροπημένο τρόπο, εμβαθύνει στην ουσία του, ενώ ασκεί κριτική σε ένα παρελθόν που ακόμα και σήμερα δυσκολεύει τους κατοίκους της Ταϊβάν. Δε δίστασε να κάνει ένα επιπλέον βήμα και αυτό όχι μόνο επειδή είχε μια ιστορία να διηγηθεί, αλλά κι επειδή αντιλαμβάνεται τη διηγητική-καλλιτεχνική πλευρά του gaming η οποία μπορεί να λειτουργήσει ως παράθυρο σε ένα παρελθόν που ενδεχομένως αγνοείται. Και ειδικά όταν μιλάμε για μια περίπτωση όπως αυτή της Ταϊβάν που ακόμα παλεύει να βρει μια ταυτότητα αφού στο παρελθόν της έχει διατελέσει υποχείριο των Ιαπώνων για να περάσει κατόπιν μια χούντα και εν τέλει να γίνει μια λάτρης της Δύσης, είναι μια υπόθεση τεραστίων διαστάσεων.

Το Detention διαδέχθηκε ένα ακόμα διαμάντι πρωτοπρόσωπου τρόμου, το Devotion, που συναρπάζει με την πληθώρα ιδεών του όσους πρόλαβαν να το παίξουν, καθώς λόγω ενός ζητήματος που προέκυψε με την Κίνα (η οποία θεώρησε μια λεπτομέρεια του παιχνιδιού προσβλητική προς τον Πρόεδρό της), το απέσυρε από το Steam. Ωστόσο το Detention είναι ακόμα εκεί για όσους θέλουν να ανακαλύψουν την αλλόκοσμη λάμψη του. Μόνο που το χειροκρότημα που θα έριχναν στο τέλος, εδώ θα έχει διαφορετικό νόημα και μάλλον δε θα πραγματοποιηθεί. Τι εννοώ; Παίξτε το και θα καταλάβετε.

Τελευταία