Nobody

O Bob Odenkirk έχει σίγουρα μια ενδιαφέρουσα καριέρα.  Από stand up comedian στα late ‘80s ,σε σεναριογράφος του Saturday Night Live και πολλά αλλά επιτυχημένα sketch shows. Από  μέλος του καστ στο The Ben Stiller Show σε κομμάτι του επιτελείου μιας  από τις καλύτερες σειρές όλων των εποχών, σε έναν ρόλο που εξελίχθηκε σε spin-off σειρά, αναδεικνύοντας την υποκριτική του δεινότητα και  καθιστώντας τον στον συλλογικό νου ως έναν εξαιρετικά ταλαντούχο δραματικό ηθοποιό.

Όμως η σουρεάλ αυτή πορεία  δε σταμάτα εκεί. Εν έτη 2021, ο 59 ετών ηθοποιός, εφευρίσκει ξανά την εικόνα του και μεταμορφώνεται, σε έναν action star με κοιλιακούς που, αλα Tom Cruise, κάνει όλα τα stunts του δίχως εφέ ή body double, για να υποδυθεί τον ομότιτλο Kανένα, σε μια από τις πιο απολαυστικές ταινίες των τελευταίων ετών.

Το Nobody, αποτελεί την τελευταία δημιουργία του σεναριογράφου, Derek Kolstad. Ο Kolstad, ο οποίος πρόσφατα έγραψε το σενάριο για το καλύτερο επεισόδιο της πρώτης (και μάλλον μοναδικής) σαιζόν του mega hit, Falcon and the Winter Soldier, είναι ο σεναριογράφος των τριών πρώτων ταινιών John Wick, όντας ο δημιουργός του διάσημου πια ομώνυμου κινηματογραφικού υπέρ- δολοφόνου, τον οποίο υποδύθηκε με αδιαφιλονίκητο στυλ ο Keanu Reeves.

Στο Nobody, παρακολουθούμε έναν φαινομενικά αδιάφορο οικογενειάρχη, του οποίο το σπίτι ένα βράδυ  γίνεται στόχος διαρρηκτών. Η δυσάρεστη αυτή εμπειρία θα τελειώσει μεν αισίως, ωστόσο το γεγονός ότι δεν αποπειράθηκε να αντισταθεί στους κλεφτές θα τον καταστήσει παρία στα μάτια των γειτόνων του, της αστυνομίας και, κυρίως, της οικογένειας του. Ύστερα από μια σειρά γεγονότων, θα ξεχυθεί στους δρόμους, όπου οι θεατές, παρακολουθώντας τον, θα συνειδητοποιήσουν ότι δεν πρόκειται για έναν απλό μεσήλικα «γραφιά», όπως μας τον σύστησε αρχικά η ταινία, αλλά για έναν τρομερά επικίνδυνο άντρα με ένα μυστήριο και ζοφερό παρελθόν.

Οι ομοιότητες με την τριλογία του John Wick είναι αρκετές. Και εδώ έχουμε ένα λακωνικό «συνταξιούχο» boogeyman, τον οποίο οι περιστάσεις ωθούν στα προσωπικά του άκρα, απελευθερώνοντας το κτήνος μέσα του κατά μια έννοια, δίνοντας του αφορμή να μακελέψει με άνεση και περισσή χάρη ορδές εκπαιδευμένων δολοφονών (βέβαια οι ικανότητες του Bob, αν και φιλότιμες, ωχριούν σε σχέση με εκείνες του Keanu Reeves).Επίσης, υπάρχει  ενδιαφέρον  worldbuilding, με έναν εγκληματικό υπόκοσμο γεμάτο πολύχρωμους χαρακτήρες και φυσικά ένα κρεσέντο βίας, το οποίο θα φέρει σε οργασμό τον οποιονδήποτε ενδεχομένως έχει φετίχ  με ημιαυτόματα όπλα που θερίζουν ντουζίνες από πρωτοπαλίκαρα.

Το σενάριο, αναπτύσσει τους βασικούς χαρακτήρες όσο πρέπει ώστε να ενδιαφερθούμε και, κυρίως, να αγαπήσουμε αρκετά τον πρωταγωνιστή για να θέλουμε να τον δούμε να «διοργανώνει» όργια βίας, δίχως να αμφισβητούμε την ηθικότητα του ή την απουσία αυτής . Προφανώς , δεν υπάρχει πρωτοτυπία στο στόρι, και αποτελεί  σίγουρα μια αφήγηση που έχετε ξαναδεί, στην  οποία έχουν προστεθεί μερικά ωραία στοιχειά ώστε να μη βαρεθεί ο θεατής. Και αυτό το κατορθώνει άριστα, με αποτέλεσμα να έχουμε μια ταινία με άψογη  ροή, που δεν κουράζει τον θεατή, προσφέροντας  μερικές  πανέμορφες  σκηνές κινηματογραφικής βίας.

Μεγάλο μερίδιο της επιτυχίας οφείλεται στην σκηνοθεσία του Ilya Naishuller. Ο Ρώσος σκηνοθέτης, ο οποίος είναι γνωστός σε αρκετούς ως frontman της ρωσικής alternative rock μπάντας Biting Elbows, είχε γίνει ευρέως γνωστός ως auteur με το απίστευτα πειραματικό, b-movie actioner Hardcore Henry, το οποίο όσοι το είδαν, είτε θα μίσησαν  ολότελα είτε θα αγάπησαν ως ένα στυλιζαρισμένο βίντεο κλιπ με αρκετό σενάριο, ώστε να αποτελεί (θεωρητικά) ταινία. Η σκηνοθεσία του Naishuller, είναι ίσως πιο συγκρατημένη εδώ, και αναδεικνύει ότι έχει  ωριμάσει ως δημιουργός, όμως δεν της λείπει μια εξαιρετικά comicbook-like  ατμόσφαιρα, που καθιστά ακόμη και ένα καρέ όπου οι χαρακτήρες απλά τρώνε οπτικά διεγερτικό . Η κινηματογράφηση του Pawel Pogorzelski, ανεβάζει τη δυναμική σκηνοθεσία του Naishuller, αποτελώντας μια πανδαισία κρύων και θερμών χρωμάτων που προσδίδουν μια ξεχωριστή αίσθηση  στις διάφορες  σεκάνς και ειδικά σε εκείνες της δράσης . Οι σκηνές δράσης, είναι αναμφισβήτητα και τα πιο δυνατά κομμάτια της ταινίας, ο οποίες ίσως να μην είναι τα κομψοτεχνήματα χορογραφίας και stunt training που είναι οι αντίστοιχες σκηνές στην τριλογία John Wick, αλλά αποτελούν ένα χάρμα οφθαλμών, που σου ευφραίνει την ψυχή. Προσωπικά ξεχωρίζω τη πρώτη σκηνή μάχης στο λεωφορείο, στην οποία η επιλογή μουσικής συνοδείας σε συνδυασμό με την δουλεία των Naishuller-Pogorzelski, δημιουργούν μια από τις πιο λυτρωτικές σεκάνς δράσης που έχω βιώσει σε ταινία του είδους.

Παρόλα αυτά,  η συνολική μουσική υπόκρουση του David Buckley, είναι αρκετά κοινότυπη και άνευρη, και ίσως να κάνει περισσότερο κακό παρά καλό στη ταινία.

Ερμηνευτικά όλοι οι ηθοποιοί δείχνουν να το διασκεδάζουν, αλλά παράλληλα κανείς δεν παραδίδει μια υπερβολική  ερμηνεία. Ο βετεράνος Ρώσος ηθοποιός Alexei Serebryakov, τον οποίο ίσως γνωρίζετε από το οσκαρικό  Leviathan, υποδύεται έναν πειστικό κακό, που σε ένα καλύτερο σενάριο ίσως και να έκλεβε τη ταινία. Ακροβατεί με αριστοτεχνία μεταξύ του να είναι απειλητικός και αστείος, χωρίς όμως να αισθανθείς, ότι παρακολουθείς έναν αχταρμά ερμηνευτικών ιδεών. Ωστόσο, η ταινία ανήκει  εξ ολοκλήρου στον Bob Odenkirk. Η αφοσίωση του στις σκηνές μάχης σε συνδυασμό με την νωχελικότητα που αποπνέει στην αρχή της ταινίας ζώντας την ρουτίνα του οικογενειάρχη και με την ζωντανια που βγάζει όταν επιτέλους ξεκινήσει να ξεπαστρεύει όσους έχουν την κακή τύχη να τον προκαλέσουν, σκιαγραφούν το πορτραίτο ενός υπέρμετρα bad-ass χαρακτήρα, που ο θεατής σίγουρα θα αγαπήσει και ίσως και να ταυτιστεί λίγο.

Το Nobody ,στον πυρήνα του, αποτελεί έναν πολύ καλό συνδυασμό στοιχείων, που  αποφέρουν ένα στιβαρό αποτέλεσμα. Δεν κουράζει αλλά αντίθετα αφήνει τον θεατή στο να θέλει να δει περισσότερα από όσα λαμβάνει στη σύντομη, συγκριτικά με ταινίες του genre, διάρκεια. Η δε διάρκεια που είναι όση «πρέπει» , σε συνδυασμό με την άψογη ροη και τη δεινότητα του καστ και των συντελεστών, πλάθουν 1 ώρα και 35 λεπτά αγνής και ανόθευτης  διασκέδασης. 

Rating:

Χώρα: ΗΠΑ
Έτος: 2021
Χρώμα: Έγχρωμη
Σκηνοθεσία:
Ilya Naishuller
Πρωταγωνιστούν: Bob Odenkirk, Alexei Serebryakov, Connie Nielsen
Διάρκεια: 92'

Τελευταία