Αρχική POP CULTURESERIESOzark seasons 1-3 (κριτική): Η πλάνη της αμερικάνικης αθωότητας

Ozark seasons 1-3 (κριτική): Η πλάνη της αμερικάνικης αθωότητας

TW: Το παρακάτω κείμενο περιέχει αναφορές σε θέματα όπως αυτοκτονία, εγκληματικότητα, και βία.

Ήταν 2020. Μάρτιος. Η πανδημία βρίσκονταν ταυτόχρονα στο ζενίθ και στις απαρχές της. Ως πλανήτης, ως κοινωνία, ως πολιτισμός βιώναμε έναν εφιάλτη. Δεχόμασταν όντως επίθεση από μια απειλή. Μια απειλή που αντί να μας ενώσει ή τουλάχιστον να προκαλέσει την εμφάνιση κάποιου ήρωα που θα επιφέρει τη σωτήρια λύση, μας δίχαζε. Μας τρομοκρατούσε ως το μεδούλι. Είχε αποτελέσει την αιτία ενός μαζικού εφιάλτη. Ένας υπαρξιακός τρόμος που κατοικούσε κάθε γωνία τόσο της πραγματικότητας όσο και των ονείρων μας.

Θυμάμαι πολύ καλά που βρισκόμουν. Το αμόρε με είχε παρατήσει. Ήμουν περίπου 20 κιλά πιο βαρύς. Η οικογενειακή επιχείρηση στην οποία εργαζόμουν έβγαζε με το ζόρι 30 ευρώ την εβδομάδα οπότε είχα αναγκαστεί να αρχίσω να εργάζομαι στην Johnson and Johnson ως συσκευαστής. Η σχολή που τότε φοιτούσα δεν μου προσέφερε τίποτα πέραν από μια περιστασιακή υπενθύμιση ότι υπάρχει βυθίζοντας με σε ακόμη μεγαλύτερη μιζέρια ενώ το 90% των φίλων μου είχαν αρχίσει να μου προκαλούν απέχθεια ακριβώς γιατί η οικονομική δυσχέρεια δεν τους είχε αγγίξει στο ελάχιστο και παραπονούνταν για το γεγονός ότι δεν μπορούσαν να πάνε σε κάποιο «βασικό» κλαμπ στο Κολωνάκι (αν το διαβάζετε σας μισώ και σας εύχομαι τα καλύτερα). Τι με εμπόδιζε από το να κρεμαστώ από κάποιο από τα μηχανήματα του εργοστάσιου στο οποίο δούλευα και απλά να πω «εντάξει, καλά ως εδώ»; Μα φυσικά το τηλεοπτικό διαμάντι που ακούει στο όνομα Ozark.

Δεν θα μπω καν στο κόπο να αξιώσω τους ισχυρισμούς ότι αποτελεί ένα Breaking Bad που εκτυλίσσεται σε πιο κρύα τοπία. Περιφρονώ, χλευάζω και λυπάμαι όσους το ασπάζονται αυτό. Η άποψη αυτή δείχνει όχι μόνο ότι χάσατε το όλο νόημα του αριστουργήματος που ήταν το έργο του Vince Gilligan αλλά και ότι δεν μπήκατε στον κόπο να δείτε έστω και δυο επεισόδια του Ozark.

Ο Jason Bateman πρωταγωνιστεί ως Marty υποδυόμενος ουσιαστικά έναν πιο κουλ και αδυσώπητο Michael Bluth. O Bateman εκτελεί επίσης στις τρεις πρώτες σαιζόν χρέη σκηνοθέτη σε αρκετά επεισόδια. Η σκηνοθεσία του σε αυτά τα κεφάλαια είναι από κάθε άποψη αριστουργηματική. Τόσο από άποψη της χρήσης των τεχνικών μέσων όσο και στον τομέα της ανάδειξης των ερμηνευτικών ικανοτήτων του επιτελείου. Η νίκη του στα βραβεία Emmy στην κατηγορία της σκηνοθεσίας ήταν από τις ελάχιστες φορές στα χρονικά που η αξία του δεν μπορούσε να αμφισβητηθεί.

Ο πρωταγωνιστής μας λοιπόν είναι ένας υποδειγματικός πολίτης. Καλός σύζυγος, καλός πατέρας, πληρώνει τους φόρους του και εξαιρετικά ταλαντούχος στην δουλειά του ως λογιστής. Βλέπετε η λογιστική εταιρεία στην οποία εργάζεται ασχολείται με το ξέπλυμα χρήματος των μεξικάνικων καρτέλ. Ο Marty ευλαβικά τηρεί την υπόσχεση του προς τα κεφάλια και επιτελεί το καθήκον του με αφοσίωση. Όμως οι συνάδελφοι του στο ενδιάμεσο έγιναν άπληστοι και άρχισαν να κλέβουν από τα άτομα αυτά. Βλακωδώς μάλλον υπέθεσαν ότι κανείς δεν θα το ανακάλυπτε, όμως ο θάνατος θα εμφανιστεί στο κατώφλι τους υπό την γοητευτική μορφή του Del. Ο ήρωας μας θα βρεθεί στο στόχαστρο και ορισμένες στιγμές πριν του τινάξουν τα μυαλά και καταλήξει ένα άψυχο κέλυφος που αποσυνθέτεται σε έναν κουβά με οξύ, θα σκαρφιστεί μια ιδέα που θα αποτελέσει καταλύτης για την βασική πλοκή της σειράς και θα μας οδηγήσει στην άγρια ομορφιά και φαινομενική γαλήνη της υπαίθρου των ΗΠΑ.

Η ιστορία που οι δημιουργοί Bill Dubuque και Mark Williams ξεδιπλώνουν μέσα στις τρεις πρώτες σαιζόν του Ozark είναι μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ωδή στους εκατοντάδες τρόπους που η παρανόμια μπορεί να ανθίσει μέσα από τις διάφορες ατραπούς νομιμότητας που καλλιεργεί το καπιταλιστικό σύστημα. Σε ελάχιστες στιγμές οι βασικοί χαρακτήρες χρειάζεται να λερώσουν τα χέρια τους. Όταν γίνεται μεν αυτό βλέπουμε ότι το κόστος της πράξης αυτής είναι προς έκπληξη μας κάτι το περιστασιακό. Οι χαρακτήρες δικαιολογούν και τις πιο αποτροπιαστικές πράξεις υπό το πρίσμα της ιδέας ότι εξυπηρετεί την επιβίωση των ιδίων και όσων αγαπούν. Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα. Τι είναι μερικά θύματα μπροστά στο γενικότερο καλό. Αλλωστε έτσι δεν λειτούργει και η σύγχρονη οικονομία;

Για τους ήρωες μας όλα είναι “business”. Το αίμα το οποίο χύνεται εις το όνομα των ανίερων επιχειρηματικών τους περιπετειών είναι μέρος της ζοφερής μα και δίκαιης πραγματικότητας. Δεν μπορείς να έχεις κέρδος δίχως το αναγκαίο τίμημα. Η ανθρωπιά και το προσωπείο του καλού και πολιτισμένου πολίτη ξεγλιστρά με άνεση μόλις απειληθούν οι επιδιώξεις τους. Και εν κατακλείδι η διαφορά μεταξύ του νόμιμου και του παράνομου είναι όσο μικρή είναι και η διάσταση μεταξύ της ηθικότητας και της ανηθικότητας. Τα όρια είναι δυσδιάκριτα και συναποτελούν την ψευδαίσθηση της αθωότητας. Μόλις παραβιάσεις αυτά τα όρια είτε εν αγνοία σου είτε σκόπιμα θα συνειδητοποιήσεις ότι στην πραγματικότητα η έμφυτη αθωότητα σου ανήκει κάπου στην παιδική σου ηλικία, στο μακρινό παρελθόν. Δεν μπορείς να βαδίσεις μεταξύ των συνανθρώπων σου αν δεν θανατώσεις αφελείς ιδέες όπως σωστό και λάθος.

Οι χαρακτήρες που έπλασαν οι δημιουργοί αποτελούν γρανάζια αυτής της μηχανής. Θα ήταν εύκολο να μισήσεις αυτό που βλέπεις, αποκλείοντας το ως διεφθαρμένο και υπερβολικό. Όμως χάρη στο ικανότατο γράψιμο του επιτελείου σεναριογράφων, την καθοδήγηση των αδιανόητα ταλαντούχων σκηνοθετών που με αριστοτεχνικό τρόπο πλάθουν την αποπνικτική γοητευτική και ζοφερή ατμόσφαιρα του Αμερικανικού Βορρά και φυσικά των βετεράνων και μη ηθοποιών που ενσαρκώνουν με άνεση αυτούς τους πολυδιάστατους και ομολογουμένως δύσκολους ρόλους, θα συνειδητοποιήσεις ότι δεν διαφέρεις τόσο πολύ από τα τέρατα που ενώπιων σου διαπράττουν φρικαλεότητες στο όνομα του κέρδους, της αυτοπροστασίας και της διαφύλαξης της ασφάλειας όσων αγαπούν. Τα όρια είναι όπως προαναφέρθηκε δυσδιάκριτα. Ένα λεπτό νήμα μας χωρίζει από την χειρότερη εκδοχή του εαυτού μας. Ένα νήμα που εύκολα κόβεται ανάλογα των περιστάσεων. Οι Dubuque/ Wiliams απλά συλλαμβάνουν μια συνθήκη στην οποία τοποθετούν απλούς και καθημερινούς ανθρώπους. Και αφήνουν τις δε συνθήκες να αναδείξουν το σκοτάδι που όλοι λίγο πολύ έχουμε μέσα μας.

Rating:


Xώρα: Η.Π.Α.
Χρώμα: Έγχρωμο
Δημιουργοί: Mark Williams, William Dubuque

Πρωταγωνιστούν: Laura Linney, Jason Bateman, Essai Morales

Τελευταία