Αρχική ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑThere Is No Evil: To guerrila filmmaking στα καλύτερά του

There Is No Evil: To guerrila filmmaking στα καλύτερά του

Το There Is No Evil προβάλλεται απόψε στον Θερινό Κινηματογράφο Ελευσίνας, στο πλαίσιο του προγράμματος "Καλοκαίρι 2022" που διοργανώνει η Κινηματογραφική Λέσχη Ελευσίνας

Οι δυτικοί ανέκαθεν είχαμε μια οριεντάλ και εκ των θεμέλιων προβληματική αντίληψη της Μέσης Ανατολής. Του τι εστί Μέση Ανατολή και κυρίως η μοντέρνα «εκδοχή», των κοινωνικών δομών της και κυρίως του πολίτικου χάρτη στα κράτη που εγκαθιδρύονται σε εκείνο το κομμάτι του κόσμου και τον στενό δεσμό αυτού του χάρτη με την ισλαμική θρησκεία.

Η αντίληψη αυτή είναι άμεσο απότοκο των media που καταναλώνουμε από την κούνια με την λαιμαργία πεινασμένου αίλουρου. Κυρίως δε, οι νεότερες γενιές έχουν γαλουχηθεί από την έβδομη τέχνη και την δική της ξεχωριστή απεικόνιση της κουλτούρας της Ανατολής. Δεν ήταν πάντα τα πράγματα τόσο όμορφα και γοητευτικά όπως σε κάθε επεισόδιο του Ms. Marvel, μιας σειράς που αναδεικνύει και εγκωμιάζει όλα όσα καθιστούν τον πακιστανικό πολιτισμό τόσο ξεχωριστό. Για πολύ καιρό η πιο προοδευτική απεικόνιση του λαού των περιοχών αυτών ήταν το αδιάφορα κλισέ Argo του Ben Affleck. Και αυτό είναι από κάθε άποψη κάτι το φρικαλέο.

O Mohammad Rasoulof είναι ένας δημιουργός ασυμβίβαστος. Ένας επαναστάτης που δεν φοβάται να υπερασπιστεί την τέχνη του ακόμη και με την ίδια του την  ζωή. Έχοντας φυλακιστεί το 2020 διότι το ιρανικό καθεστώς θεώρησε τις ταινίες του ως «προπαγάνδα» κατά του θεοκρατικά απολυταρχικού ιρανικού status quo και με το διαβατήριό του να του έχει στερηθεί όπως και το δικαίωμα να γυρίζει ταινίες, η τελευταία ταινία αυτού του σκηνοθέτη είναι από μονή της μια ενδιαφέρουσα ύπαρξη.

Mohammad Valizadegan (left) and Baran Rasoulof (right) in Mohammad Rasoulof's film, There Is No Evil (2020)

Η «ανθολογία» αυτή των μικρών μα ανθρωπίνων ιστοριών με κοινό θεματικό άξονα την θανατική ποινή στο σύγχρονο Ιράν και κυρίως αυτούς που την επιτελούν για λογαριασμό ενός κράτους αυταρχίας και ισλαμικού συντηρητισμού, αποτέλεσε ένα δύσκολο εγχείρημα για τους συντελεστές. Γυρισμένο κάτω από συνθήκες άκρας μυστικότητας και με ρίσκο της ελευθερίας όλων όσων ενεπλάκησαν στην δημιουργία της, είναι πράγματι άξιο θαυμασμού το γεγονός ότι αυτό το έργο κατέληξε να προβάλλεται σε μια αίθουσα στην άλλη γωνιά του κόσμου.

Για την πραγματοποίηση των γυρισμάτων επιστρατεύτηκαν άλλωστε τακτικές “guerilla filmmaking”, όχι ανόμοιες με εκείνες που χρησιμοποίησαν cult ταινίες όπως το El Mariachi του Robert Rodriguez ή το Pi του Darren Aronofsky. Κάθε καρέ, κάθε σεκάνς, κάθε ερμηνεία, κάθε μορφασμός στο πρόσωπο του κάθε ηθοποιού, είναι αποτέλεσμα ταχύτητας και αποτελεσματικότητας. Οι παραγωγοί δεν είχαν την άνεση να ξοδέψουν μια ολόκληρη ημέρα σε ένα μικρό σε διάρκεια διαλογικό σημείο. Όλα έπρεπε να είναι στην εντέλεια από την πρώτη προσπάθεια. Αυτή η ωμη δύναμη. Αυτό το πάθος. Αυτή η ένταση διαπνέει το έργο του. Ξεχειλίζει σχεδόν από την οθόνη. Σφαλιαρίζει με την αγνότητα της τον θεατή. Επιβάλλεται σε αυτόν και του δείχνει κάτι που δεν ήθελε να δει αλλά χρειάζεται να βιώσει.

Το There is no Evil αποτελεί ένα δημιούργημα αγάπης προς τον κινηματογράφο. Πρωτίστως ωστόσο αποτελεί έναν ύμνο σε όσους χύνουν αίμα, ιδρώτα και δάκρυα για την τέχνη τους. Σε όσους την υπερασπίζονται μαρτυρικά και υπομένουν κακουχίες απλά και μόνο ώστε να ακουστεί το μήνυμα τους. Σε αυτούς που πεθαίνουν. ?λλωστε αυτή είναι η ουσία της «έβδομης τέχνης». Να εντυπωσιάσει το κοινό. Να λάβει μια αντίδραση. Tην οποιαδήποτε. Να αγγίξει την καρδιά του θεατή. Η τελευταία ταινία του Rasoulof δεν την αγγίζει. Την ξεριζώνει.

Σκηνοθέτης: Mohammad Rasoulof
Ηθοποιοί: Ehsan Mirhosseini, Shaghayegh Shourian, Kaveh Ahangar
Χώρα: Ιράν
Διάρκεια: 150’

Snapshot of the film There Is No Evil (2020) by Mohammad Rasoulof

Τελευταία