Αρχική ΜΟΥΣΙΚΗΔΙΣΚΟΚΡΙΤΙΚΕΣDeerhoof - Future Teenage Cave Artists

Deerhoof - Future Teenage Cave Artists

Είναι λίγες οι φορές που βρίσκομαι σε θέση να ακούσω το 15ο album μιας μπάντας κι ακόμη πιο σπάνιο να μη μου έχει τραβήξει το ενδιαφέρον η πρότερη δουλειά της. Αναφέρομαι στους Deerhoof και την ολόφρεσκη δουλειά τους "Future Teenage Cave Artists".

Μια δουλειά που με έβαλε στο trip να ξανακούσω ό,τι έχουν γράψει προηγουμένως για να δω/ακούσω μήπως έχασα κάτι στην πορεία. Δε θα ήταν η πρώτη φορά εξάλλου. Η αλήθεια είναι πως δέχτηκα λίγη πίεση να αναλάβω αυτήν την δισκοκριτική, αλλά κέρδισα περισσότερα απ’ ό,τι περίμενα.

Όλα τα γνώριμα στοιχεία της μπάντας είναι εδώ, οι αλλαγές στους ρυθμούς και στο ύφος τον κομματιών, η ‘70s αισθητική, η χαρακτηριστική φωνή της Satomi Matsuzaki, οι "νευρώδεις" συνθέσεις συν την τρομερή "συνθετική συμπάγεια" - αν μπορώ να χρησιμοποιήσω αυτόν τον όρο - που αποτελεί και το στοιχείο που με εντυπωσίασε περισσότερο.

Τα κομμάτια διαδέχονται το ένα το άλλο σχεδόν καταιγιστικά κι εκεί που χάνεσαι μέσα σε ένα από αυτά και αναμένεις μία ακόμα αλλαγή στον ρυθμό του, έρχεται το επόμενο κομμάτι να τη συμπληρώσει. Με έναν μαγικό τρόπο καταφέρνουν να σε φέρουν με τα νερά τους και να σε κάνουν να ανυπομονείς πότε θα συμβεί αυτό. Οι "εκπλήξεις" όπως στο "O Ye Saddle Babes" όπου το κομμάτι ξεκινάει με μια μεστή "μπότα" που είναι σαν να βγήκε από κάποιο electro industrial κομμάτι και στη συνέχεια επενδύεται με φυσικά drums και keyboards προηγούμενων δεκαετιών είναι πολλές και συχνά κρυμμένες βαθιά μεσα στα κομμάτια. Οι ρυθμοί των κομματιών με την ποικιλία τους σου δημιουργούν ένα αίσθημα κυκλοθυμίας, άλλοτε σε ανεβάζουν κι άλλοτε σε κατεβάζουν – δε σε ρίχνουν στα πατώματα -, χωρίς όμως να σε διατηρούν για πολύ σε καμία από τις δύο καταστάσεις μιας και τα κομμάτια είναι σχετικά μικρά σε διάρκεια.

Θα ήθελα πολύ να μπορέσω να κατηγοριοποιήσω το album αυτό κάτω από ένα μουσικό ύφος, ίσα ίσα για να το έχω ως σημείο αναφοράς, αλλά δεν μπορώ. Τα περάσματα από τη hard rock, τη rock, τα drums που συχνά φλερτάρουν με τη τζαζ, οι οριακά punk ( ή και protopunk αν θες) κιθάρες ανά σημεία, και η συχνά no wave αισθητική είναι μερικά μόνο από τα στοιχεία του δίσκου.

Ξεκινάς να ακούς ένα δίσκο που σου θυμίζει Ιαπωνική Indie/Pop σκηνή, μεταβαίνει σε πιο rock ήχους, επανέρχεσαι στο αρχικό άκουσμα κι εκεί που νομίζεις πως κατάλαβες τι γίνεται βρίσκεσαι μεταξύ κομματιών που είναι "χωρισμένα στα δύο", σαν μαλωμένα με τον εαυτό τους και το πρώτο μισό κοιτάει το δεύτερο από απόσταση.Το ""Farewell Symphony" που από τη μία η rock χροιά του εμπλουτίζεται από samples, ενώ στην πορεία αυτά πλαισιώνονται από το αρχικό rock ύφος καταλήγει να εγκαταλείπει τις κιθάρες και τα drums για να κλείσει με πιάνο και samples να το ακολουθούν. Το "Reduced Guilt" από την άλλη δεν κατηγοριοποιείται σε τίποτα από τα παραπάνω που αναφέρθηκαν και ξεπηδάει ως ένα trip hop κομμάτι που στέκεται ολομόναχο αλλά δένει υπέροχα με όλα τα άλλα.

Όσον αφορά το στιχουργικό μέρος, μπορώ να πω πως δεν έχω ξεκάθαρη εικόνα επίσης. Σίγουρα είναι ένα ποιητικό και εν μέρει sci-fi "'Αντε... από 'δω" προς τη θρησκεία, την κυρίαρχη κουλτούρα και την καταπίεση του ατόμου με έμμεσες και άμεσες αναφορές. Ένας στοχασμός για το μέλλον που θα γευτούμε και μια πρόταση για την αλλαγή αυτού ή πιο σωστά, αντίδρασης σε αυτό. Αλλά δεν νιώθω πως είμαι σε θέση να "αποκρυπτογραφήσω" στην ολότητά τους τους στίχους. 'Αλλοτε γιατί πραγματικά δεν έβγαλα άκρη, άλλοτε γιατί μάλλον δεν χρειαζόταν να βγει άκρη.

Αν φτάσατε να διαβάζετε μέχρι εδώ, έχουμε δύο τινά. Με θεωρείτε μπερδεμένο με αυτό που άκουσα ή συμφωνείτε έστω σε 5 βασικά πράγματα -έχοντας ακούσει τον δίσκο οι ίδιοι. Το μόνο σίγουρο είναι ότι με τους Deerhoof δε βγάζεις άκρη εύκολα. Και με αυτή τη δισκάρα κατάφεραν -όχι ότι το είχαν ανάγκη κιόλας, σκασίλα τους- να μου σπάσουν τον τσαμπουκά και να πετάξω στα σκουπίδια τον σνομπισμό που με διακατείχε με την πάρτη τους. 

Rating:

8.0


Εταιρεία: Joyful Noise
Genre: Indie Rock/Experimental Pop/Noise/Punk Rock
Παραγωγός: Deerhoof
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 29/05/2020

Band links: Deerhoof, Facebook, Instagram, Twitter, Spotify, YouTube, Bandcamp