Αρχική POP CULTUREGAMINGTetris, η πεμπτουσία της ανθρώπινης φύσης

Tetris, η πεμπτουσία της ανθρώπινης φύσης

«Το Tetris δημιουργήθηκε για να προκαλεί εξάρτηση. Δεν φτιάχνω ποτέ ένα παιχνίδι που να είναι λίγο βαρετό ώστε οι άνθρωποι να μην θέλουν να παίζουν όλη την ώρα». Μπορείτε να σκεφτείτε κάποιον πιο ειδικό να μιλήσει για το παιχνίδι που διαμόρφωσε και διαμορφώνει γενιές και γενιές ανθρώπων, από τον δημιουργό του; Ούτε εγώ. Ο Alexey Pajitnov είναι για το gaming ότι είναι ο Alexander Fleming για την Ιατρική. Ο δεύτερος ανακάλυψε την πενικιλίνη και πρόσφερε στην ανθρωπότητα τη δυνατότητα να «ξεκλειδώσει» πολλά από τα μυστήρια της Ιατρικής, ο πρώτος εισήγαγε το πιο ευρέως διαδεδομένο video game στην ιστορία του είδους.

Ήταν 6 Ιουνίου 1984 όταν ο Pajitnov είδε το δημιούργημά του να κυκλοφορεί για πρώτη φορά στην αγορά. Ουδείς γνώριζε αυτό που θα ακολουθούσε, ίσως εκτός του ίδιου μιας και όπως προαναφέραμε είχε φροντίσει ώστε το Tetris να είναι σαν… ναρκωτικό. Και είναι. Αποτέλεσμα της προσπάθειας του Pajitnov να δημιουργήσει ένα puzzle game από τα νιάτα του στο οποίο χρησιμοποιούσε pentominoes (πολύγωνα αποτελούμενα από 5 τετράγωνα ίδιου μεγέθους), το Tetris προκάλεσε παροξυσμό στο ανθρώπινο είδος.

Ο Alexey Pajitnov είναι για το gaming ότι είναι ο Alexander Fleming για την Ιατρική

 

Βλέπετε, είναι στη φύση μας. Τόσο το να χτίζουμε ψηλές κατασκευές, όσο και να τις ισοπεδώνουμε με ένα βήμα. Δεν είναι το Tetris η πεμπτουσία της ανθρώπινης φύσης; Με προσοχή, τακτ, και ψυχραιμία, χτίζεις ένα τείχος ομοιόμορφο και προσεγμένο, αφήνοντας ένα κενό, μια Αχίλλειο πτέρνα, ένα σημείο σαν το μόνο μη προστατευμένο κομμάτι του Death Star. Ξαφνικά, το ευθύ tetrimino εμφανίζεται, τα μάτια σου λάμπουν, και χωρίς ίχνος αγάπης για το κατασκεύασμα που έχεις δημιουργήσει έως τότε, το πετάς στο κενό, και όλα σβήνουν.

Ένα αίσθημα ολοκλήρωσης σε γεμίζει καθώς βλέπεις την άδεια οθόνη και ένα νέο tetrimino πέφτει. Ελπίζεις να μην είναι «αυτό το Ζ» γιατί θα σου κάνει τη ζωή δύσκολη. Προσεύχεσαι να έρθουν κυβάκια, διαδοχικά, για να πας και πάλι από την αρχή, από το 0, στην οροφή, και την κατάλληλη στιγμή να τα σβήσεις όλα, και να δεις το SCORE να μεγαλώνει, και να μεγαλώνει. Και ξανά από την αρχή. Ξανά, και ξανά, και ξανά. Χωρίς τελειωμό. Το Tetris δεν τελείωνε ποτέ. Αυτό δεν είναι κάτι ποιητικό, ούτε υπόθεση. Είναι αποδεδειγμένο με τη χρήση επίσης αποδεδειγμένων μαθηματικών μοντέλων ότι το Tetris δεν τελειώνει ποτέ.

Μια αέναη λούπα από τουβλάκια οδήγησε την ανθρωπότητα στο να δημιουργήσει ένα από τα μεγαλύτερα video game franchises που έχουμε δει ποτέ. Φέτος (2020), το Tetris συμπληρώνει μόλις 36 χρόνια ζωής και νιώθεις σαν να υπήρχε ανέκαθεν. Αυτό είναι που διαχωρίζει κάτι καλό, από κάτι θρυλικό. Η δυνατότητα ενός προϊόντος της ανθρώπινης δημιουργικότητας να περάσει στο διηνεκές, όπως έχουν περάσει διάσημα τραγούδια και μουσικά κομμάτια, ταινίες, ποιήματα, διηγήματα, και άλλα πολλά «προϊόντα» της Τέχνης.

Φέτος (2020), το Tetris συμπληρώνει μόλις 36 χρόνια ζωής και νιώθεις σαν να υπήρχε ανέκαθεν. Αυτό είναι που διαχωρίζει κάτι καλό, από κάτι θρυλικό

 

Διαχρονικό και ευέλικτο

Τι είναι αυτό που πράγματι διαχωρίζει το Tetris από τη συντριπτική πλειονότητα των άλλων video games;

Αφενός, είναι διαχρονικό. Για παράδειγμα, είμαι γεννημένος το 1987 και παίζω Tetris από τα 7 μου χρόνια, όταν έπιασα για πρώτη φορά στα χέρια μου εκείνα τα επικά handheld γκρίζα μηχανήματα που περιείχαν αποκλειστικά και μόνο ένα παιχνίδι, το Tetris. Από τα 7 μου έως τα 33 μου έχω παίξει τόσα video games που τα μάτια μου βλέπουν τον κόσμο άλλοτε φορές σε 2D και άλλοτε σε σκηνικό από κάποιο παιχνίδι. Πάντα έχω στο κινητό μου μια version του Tetris για… καβάτζα. Για όταν βαρεθώ το farming, το leveling, το grinding, το ο,τιδήποτε μπορεί να βαρεθώ σε ένα από τα video games που αγοράζω. Όλοι σίγουρα έχετε ένα τέτοιο παιχνίδι, και αν δεν είναι το Tetris, πιστέψτε με, προέρχεται από το Tetris.

Αφετέρου, το Tetris είναι ευέλικτο. Χάρη στην εξέλιξη της τεχνολογίας, το παιχνίδι του Pajitnov είναι το most ported game of all time, ελληνιστί είναι το παιχνίδι που έχει προσομοιωθεί στις περισσότερες κονσόλες/μηχανές από οποιοδήποτε άλλο στην ιστορία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το γεγονός ότι όταν κυκλοφόρησαν τα iPods, κάποιος ασχολήθηκε να φτιάξει software που επέτρεπε σε έναν κάτοχο του περίφημου προϊόντος της Apple να παίζει Tetris χρησιμοποιώντας την touch ροδέλα για να στρίβει και να κατεβάζει τα tetriminos.

Δεν έχει νόημα να σας παραθέσω τη λίστα με τις πλατφόρμες στις οποίες είναι διαθέσιμο, αρκεί να το αναζητήσετε. Ψάξτε «list of Tetris variants» και θα καταλάβετε.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα το γεγονός ότι όταν κυκλοφόρησαν τα iPods, κάποιος ασχολήθηκε να φτιάξει software που επέτρεπε σε έναν κάτοχο του περίφημου προϊόντος της Apple να παίζει Tetris

 

Μουσική από άλλον πλανήτη

Παραπάνω ανέφερα μεταξύ άλλων ότι το Tetris είναι ένα από τα προϊόντα του ανθρώπινου είδους που κρατούν στο διηνεκές, για πάντα, αιώνια, μέχρι να… σβήσει ο ήλιος. Όπως οι μουσικές συνθέσεις των κλασικών. Ή όπως η μουσική… του Tetris. Διότι σήμερα δεν γιορτάζουμε μόνο τη δημιουργία ενός video game, μα και την ύπαρξη ενός από τα κορυφαία soundtrack παιχνιδιών όλων των εποχών.

Τι να μας πουν οι ορχηστρικές εποποιΐες παιχνιδιών adventure των 2010s; Τι να μας πει το Super Mario; Εδώ μιλάμε για αγνή, ατόφια, ρωσική, χορευτική μουσική χάρη στην οποία έχει δημιουργηθεί μια αμφίδρομη σχέση μεταξύ του παιχνιδιού και του τραγουδιού. Με το που βλέπεις Tetris, ξεκινάς να τραγουδάς τη μελωδία. Αν για οποιονδήποτε λόγο (για παράδειγμα αν ακούσεις μια playlist μου) ακούσεις το τραγούδι, απευθείας στο έρχεται στο μυαλό το κουτί και τα tetriminoes να πέφτουν βροχή, και θες να παίξεις Tetris.

Εδώ μιλάμε για αγνή, ατόφια, ρωσική, χορευτική μουσική χάρη στην οποία έχει δημιουργηθεί μια αμφίδρομη σχέση μεταξύ του παιχνιδιού και του τραγουδιού

 

Προφανώς το κομμάτι δεν γράφτηκε για το Tetris. Λέγεται «Korobeiniki» και είναι folk τραγούδι από τη Ρωσία που χρονολογείται στον 19ο αιώνα. Περιγράφει την ιστορία ενός πωλητή και ενός κοριτσιού που συναντιούνται και το κορίτσι αγοράζει τα προϊόντα του. Εν τέλει, της υπόσχεται γάμο όταν πουλήσει όλα τα προϊόντα που έχει, ώστε να ζήσουν μαζί για πάντα.

Το Korobeiniki έκανε πρώτη φορά την εμφάνισή του στη Game Boy εκδοχή του Tetris το 1989, με τη θρυλική handheld συσκευή να συνδέει άρρητα το όνομά της με την επιτυχία τόσο του παιχνιδιού, όσο και του τραγουδιού, το οποίο η ανθρωπότητα δεν γνώριζε πριν το Tetris όπως το γνωρίζει τώρα (σ.σ. φανταστείτε ένα αντίστοιχο video game να έχει το Μπαρμπαγιαννακάκης από τη Χάρις Αλεξίου και να γίνεται παγκόσμιο φαινόμενο, για να καταλάβετε).

Το Korobeiniki έκανε πρώτη φορά την εμφάνισή του στη Game Boy εκδοχή του Tetris το 1989

 

Ενδιαφέροντα trivia για το Tetris:

► Στις 5 Απριλίου 2014 ο Frank Lee από τη Philadelphia κατασκεύασε τη μεγαλύτερη προβολή video game στην ιστορία, μεγέθους 11.111,2 τετραγωνικών μέτρων, προβάλλοντας και παίζοντας Tetris στο Cira Centre, κτίριο 29 ορόφων

► Το Tetris είναι διαθέσιμο σε περισσότερες από 65 διαφορετικές πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένων των Game Boy, Nintendo 64, PC, Amiga, και Atari

► Ο Pajitnov εμπνεύστηκε από τις λέξεις «tetra» που χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει το τέσσερα -όσα και τα τετράγωνα που συνθέτουν ένα tetrimino- και «tennis», το αγαπημένο άθλημά του, για να «βαφτίσει» το Tetris

► Υπάρχουν πολλές versions του παιχνιδιού όπου παίζεις με αόρατα τουβλάκια, και πολλοί έχουν καταφέρει να φτάσουν στο maximum level (αυτές οι versions έχουν τέλος)

► Η πρώτη εκδοχή του παιχνιδιού ήταν βασισμένη σε κείμενο, με τον Pajitnov να δημιουργεί το παιχνίδι χρησιμοποιώντας κενά και όρια, ενώ εξαιτίας του ότι γέμιζε γρήγορα το πεδίο, αποφάσισε όταν μια γραμμή ήταν γεμάτη όρια, να διαγράφεται (σας θυμίζει κάτι;)