Αρχική ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑBadlands-ένα ταξίδι χωρίς τελικό προορισμό

Badlands-ένα ταξίδι χωρίς τελικό προορισμό

Κάθε διαδρομή της ζωής ακολουθεί μια συγκεκριμένη πορεία που οριοθετείται είτε από προσωπικά συνειδητά βήματα είτε από εξωτερικές τυχαίες επιλογές. Ακριβώς αυτήν την ιδιόμορφη διαδρομή που δεν καταλήγει σε κάποιο φανταχτερό τελικό σκοπό, αλλά αντιθέτως υπογραμμίζει τη σημασία του ταξιδιού, προσπαθεί να ζωγραφίσει με άγονα, σχεδόν ξερά και χωμάτινα χρώματα η πρώτη μεγάλη δημιουργία του Terrence Malick. Το “Badlands” δεν είναι όμως μόνο ένα εφηβικό οδοιπορικό υπαρξιακής αναζήτησης με ποιητικές πινελιές ονείρου, αλλά και μια υπόκωφη κραυγή που ξεψυχάει αργά και βασανιστικά όπως τα αφυδατωμένα τοπία της πολιτείας της Μοντάνα. Μια κραυγή που θα "ακουστεί" αύριο μεταμεσονύκτια στις οθόνες του Midnight Express.

Πιο συγκεκριμένα, ο υπνωτικός φακός του Terrence Malick, του πλέον λυρικού ποιητή της έβδομης τέχνης, φωτίζει με σχεδόν παραμυθένιες κινήσεις την πιο λαϊκή ιστορία της αμερικάνικης επαρχίας. Σε μια παρηκμασμένη κωμόπολη, όπου πεθαίνει κάθε ελπίδα προόδου προτού γεννηθεί, η Holly (Sissy Spacek) μια ανήλικη κοπέλα χωρίς ολοκληρωμένο χαρακτήρα και προσωπικές επιθυμίες είναι αναγκασμένη να ζει μαζί με την αυταρχική φιγούρα του χηρεύσαντος πατέρα της (Warren Oates) με τον οποίο έρχεται συχνά σε ρήξη. Μόλις όμως γνωρίζει τον Kit (Martin Sheen), έναν ατίθασο νεαρό που περισσότερο περιφέρεται στους δρόμους της ζωής παρά ασχολείται με μια διακεκομμένη γραμμή σκοπού, μαγεύεται από το παρουσιαστικό του, που φέρνει στον επαναστάτη χωρίς αιτία James Dean, και σε μια στιγμή νεανικής φουρτούνας τον ερωτεύεται. Η σχέση τους εξελίσσεται γρήγορα σε εξαρτημένη επιβολή ενός ιδεατού προτύπου, το οποίο καταπίνει την γονική σημαία προστασίας και υποταγής, με αποτέλεσμα να απορριφθεί από τον πατέρα της Holly. Σε μια δόση όμως ανεξέλεγκτης συναισθηματικής ορμής ο Kit καταλήγει να σκοτώσει τον πατέρα της Holly, πείθοντας τη μάλιστα να τον ακολουθήσει σε ένα αχαρτογράφητο ταξίδι με οδηγό μονάχα το συναίσθημα της στιγμής. Η ιστορία τους σύντομα χρωματίζεται με αιματοβαμμένα χρώματα των άψυχων οροπεδίων της Μοντάνα, καθώς μεταμορφώνονται στη διονυσιακή εκδοχή των Bonnie και Clyde.

O Malick, με τη σύμφωνη γνώμη του πνευματικού του πατέρα Arthur Penn, δεν δυσκολεύτηκε να μαζέψει το απαιτούμενο ποσό για την παραγωγή της πρώτης του ταινίας συνεισφέροντας μάλιστα κι ο ίδιος σε οικονομικό επίπεδο. Πάντως την ιδέα της ταινίας την οραματίστηκε σε ένα από τα προσωπικά του ταξίδια, έχοντας ως σημείο αναφοράς την αληθινή ιστορία του Charles Starkweather και της Caril Ann Fugate που το 1958 ξεχύθηκαν με δολοφονική μανία στις πεδιάδες της Νεμπράσκα. Τα δικαιώματα διανομής της ταινίας αγόρασε η Warner Bros. προβάλλοντάς την αρχικώς σε double bill μαζί με το “Blazing Saddles” του Mel Brooks, γεγονός που οδήγησε σε μια πρώτη οικονομική αποτυχία. Σε καλλιτεχνικό επίπεδο, όμως, το δημιούργημα του Malick κέρδισε κοινό και κριτικούς κλείνοντας με τον καλύτερο τρόπο το φεστιβάλ της Νέας Υόρκης το 1973.

 

Αν και πρόκειται για μια καθαρά στρωμένη εκδοχή της κλασικής περιπέτειας δίχως αύριο που οραματίστηκαν όλες οι επαναστατημένες νεαρές καρδιές της δυτικής κουλτούρας, η ποιητική ματιά του Malick την ντύνει με φυσικές ενδυμασίες της ωμής φύσης. Τη στολίζει με χρυσά στάχια από τον “Φύλακα στη σίκαλη” του Salinger και στο τέλος την αφηγείται σαν το παιδικό παραμύθι “Το νησί των θησαυρών” του Stevenson. Δεν είναι ένα απλό road-movie, ο Malick εξάλλου δεν ενδιαφέρεται καν για το γενεσιουργό λόγο της ακατάπαυστης μανίας του Kit, αφού περισσότερο μοιάζει με μια λυρική ενδοσκόπηση των βαθύτερων αιτιών της βίαιης φύσης του ανθρώπου. Ούτε όμως βαυκαλίζει με ψεύτικες δοξασίες την τυφλή, μέχρι ενός σημείου, αφοσίωση της Holly την οποία ουσιαστικά ερμηνεύει με συνδετικούς κρίκους μιας προκαθορισμένης καρμικής πορείας.

Κι όμως οι χαρακτήρες δεν είναι το μοναδικό σημείο προσοχής, καθώς το βλέμμα αμέσως στρέφεται στην απαράμιλλη ομορφιά της φύσης, στα γραφικά σημάδια της εποχής του 50’ αλλά και αποστασιοποιημένη σκέψη του ίδιου του Malick. Μια σκέψη, που πέρα από τα προφανή θέματα της οπλοχρησίας, της ακραίας βιαιότητας, της πρώιμης επανάστασης και της υπαρξιακής αναζήτησης, εικονογραφεί σε οπτικά ποιήματα ολόκληρο το συναισθηματικό κόσμο του Malick. Ένας κόσμος που μετέπειτα θα καεί στο “Days of Heaven”, θα αυτοπροσδιοριστεί στο “The Thin Red Line” και θα αναγεννηθεί στο “The Tree of Life”, ακολουθώντας πάντοτε την λυρική πορεία της φύσης. Τη δημιουργία αυτού του κόσμου έχει την ευκαιρία να αισθανθεί όποιος αφεθεί στο πνευματικό ελεύθερο ταξίδι του “Badlands”.