Αρχική ΜΟΥΣΙΚΗΔΙΣΚΟΚΡΙΤΙΚΕΣDiamanda Galas - De-formation: Piano Variations

Diamanda Galas - De-formation: Piano Variations

Η Diamanda Galas είναι μια πραγματικά ανήσυχη καλλιτέχνις που ουδέποτε δίστασε να στρατευθεί με την Τέχνη της. Αν και ομολογουμένως δύσπεπτη για αρκετό κόσμο λόγω των ιδιατεροτήτων της μουσικής της, δε μπορεί να μη γίνει αντιληπτό πως η τεσσάρων οκτάβων φωνή της δεν έχει στοιχειώσει όσους ήρθαν σε επαφή με αυτήν. Όταν όλος ο κόσμος έτρεμε τον «νέο» τότε ιό του HIV, εκείνη αφιέρωσε μια μουσική τριλογία στη νέα μάστιγα του κόσμου προς ευαισθητοποίηση και άρση του στίγματος. Μιλάει ανοιχτά για κάθε γενοκτονία και ξεριζωμό λαού, ενεργοποιείται πολιτικά κατά της βίας απέναντι στις γυναίκες και δεν παύει ποτέ να προβληματίζεται σχετικά με τα τεκταινόμενα. Από το 2009 που μπήκα στο Dark Sun και το Cris D’ Aveugle ξεχύθηκε στα αυτιά μου δημιουργώντας μου έναν ευχάριστο πανικό και την εμφάνισή της στο Μέγαρο Μουσικής το 2017 μέχρι σήμερα, η μορφή της ήταν πάντα εκεί να μου υπενθυμίζει τι εστί avant garde άνευ ορίων και στερεοτύπων.

Η ανακοίνωση ενός νέου EP με τίτλο De-formation: Piano Variations ανανέωσε το ραντεβού μου μαζί της και με ανάγκασε να σταθώ απέναντι σε αυτήν και το πιάνο της. Ένα εικοσάλεπτο κομμάτι εμπνευσμένο από το ποίημα Das Fieberspital του εξπρεσιονιστή ποιητή Georg Heym, γραμμένο το 1912, λίγο καιρό πριν τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Σε αυτό περιγράφονται συμβολικά οι προσπάθειες της Πολιτείας να κρύψει τους πάσχοντες από τον κίτρινο πυρετό από την κοινή θέα για να μην καταστραφεί το ηθικό των πολιτών, κάτι που θα συνεχιζόταν και μεταπολεμικά με όσους ακρωτηριάστηκαν στο μέτωπο. Σε καιρούς που μια νέα νόσος μαστίζει την υφήλιο, φέρνοντας στο προσκήνιο πολιτικά συμφέροντα, αρνητές, ανικανότητες και παντός είδους αριστείες. Επίκαιρος θεματολογικά, ακόμα και αν γράφτηκε πριν την πανδημία αυτή η σύνθεση (χρονολογείται το Σεπτέμβρη του 2019).

Το EP αυτό έχει κυκλοφορήσει προς το παρόν σε μια απογυμνωμένη μορφή, με το ατονικό πιάνο να αποτελεί τον μόνο πρωταγωνιστή αυτής της παράστασης. Μελλοντικά θα υπάρξει και μια συνέχεια της σπουδής με παρόντα τα φωνητικά της, οπότε όσοι περιμένατε να ακούσετε την Galas να επιδίδεται στα σχεδόν δαιμονικά φωνητικά της θα πρέπει να περιμένετε. Προς το παρόν εδώ θα ακούσετε ένα μινιμαλιστικό, δυσοίωνο musique concrete ατονικό δημιούργημα, στο οποίο οι εικόνες του ποιήματος ζωντανεύουν. Μια σπουδή που όσο προχωράει, δεν αποτινάσσει ποτέ το βάρος των φράσεών της, αποστασιοποιημένα και καθόλου μελωδικά ζωντανεύει το μαρτύριο των ανθρώπων. Οι νότες μπορεί να αλλάζουν, η γκρίζα καθημερινότητα και η σκιά του θανάτου δε φεύγει ποτέ σε αυτό το Πυρετικό Νοσοκομείο. Και γι’ αυτό είτε η Galas το ντύσει με τη φωνή της είτε όχι, κρίνεται επιτυχημένο, γιατί μεταδίδει ζόφο στον ακροατή και τον εντάσσει στον κόσμο του, έναν κόσμο απτό μέσα από την αλήθεια του.

Μπορεί όσοι δεν είστε μυημένοι στην ατονική μουσική να το βρείτε βαρετό και ψευτοκουλτουριάρικο. Κατανοητό, αλλά δώστε του μια ευκαιρία, αφεθείτε στην ατμόσφαιρά του, την απογοήτευση και τη βία του. Γιατί μπορεί να είναι αντισυμβατικό (εν μέρει) σαν άκουσμα αλλά παραμένει μια εμπειρία που πρέπει να βιωθεί. Οι υπόλοιποι που λατρεύετε τον Ξενάκη και επιθυμούσατε ένα αμιγώς πιανιστικό δημιούργημα της Diamanda Galas, ήρθε η ώρα σας. Και δε θα απογοητευτείτε.

Rating: 

 8.5


Εταιρεία: Sound Operations
Genre: Αvant-garde
Παραγωγός: Daniel Neumann
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 24/07/2020
Band Links: Diamanda Galas, Facebook, Istagram, Twitter, Spotify, YouTube, Bandcamp

Τελευταία