Αρχική ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑΚι αν έφτασες 30, έμεινες Wild At Heart

Κι αν έφτασες 30, έμεινες Wild At Heart

Όταν ο David Lynch έχασε το ενδιαφέρον του στο Twin Peaks επειδή έφυγε πέραν του αρχικού του οράματος και λόγω της συνεργασίας του με τον Mark Frost, θα πέσει στα χέρια του το βιβλίο του Barry Gifford, Wild At Heart. Στον ιδανικό χρόνο που χρειαζόταν ένα διάλειμμα παρατηρώντας τον θαυμαστό καινούργιο κόσμο να καταρρέει γύρω του, βρίσκει την απάντηση της ανεξάντλητης και χωρίς όρους αγάπης στην ιστορία του Sailor και της Lula. Αναδημιουργώντας το βιβλίο με αλλαγές στη σειρά των γεγονότων, μπολιάζοντάς το με αναφορές στο Wizard Of Oz και προσθέτοντας χαρακτήρες, φτιάχνει ένα ξεκάθαρα Λυντσεϊκό κόσμο, άλλη μια παραλλαγή του παραλόγου του. Καταστάσεις που θυμίζουν καταραμένη ποίηση αλλά και μια ποπ ευαισθησία με χιτάκια προηγούμενων δεκαετιών στο soundtrack με τον ίδιο τον Lynch να λέει «Περιέχεται πολύ rock n’ roll στο Wild At Heart. Το rock n’ roll είναι ένα ρυθμός και είναι αγάπη και σεξ και όνειρα και όλα κολυμπάνε μαζί» με τον Elvis να αποτελεί τη βάση για τον πρωταγωνιστικό χαρακτήρα του Nicolas Cage.

Σ’ αυτόν τον ύμνο στην απεραντοσύνη της νεαρής αγάπης, στο εύρος της, το βάθος της και τον τρόπο που καταβροχθίζει τα πάντα, το ταίρι του το παίζει η Laura Dern επιστρέφοντας από το Blue Velvet. Η παθιάρα και ξέφρενη Lula είναι ο ιδανικός δυνατός ρόλος που χρώσταγε ο Lynch στην Dern, ρόλος που της επιτρέπει να επιδείξει μεγαλύτερο εύρος απ’ ότι στον σημαντικά μικρότερο που είχε στην προηγούμενη συνεργασία τους, έχουμε το άλλο άκρο στις ποιοτικές διαφορές τους. Εκλεκτικό και το υπόλοιπο καστ όπως συνηθίζει ο Lynch με τον γνωστό του προσανατολισμό στο να βρει τους κατάλληλους ηθοποιούς για τους ρόλους χωρίς αυθαίρετες επιλογές. Με πρώτη τη Diane Ladd, την πραγματική μητέρα της Dern ως μάνα της και στην ταινία, Marietta. Έχουμε και ‘δω ποπ αναφορές, αυτή τη φορά στην Kathleen Turner και την Dolly Parton μεταξύ άλλων να υποδύεται ένα μεσήλικα χαρακτήρα ο οποίος στάζει ωραιοπάθεια και κακία σε βαθμό που γίνεται η Κακή Μάγισσα της ιστορίας. Μαζί με την κόρη της παραδίδουν ερμηνείες-γροθιές και σύμφωνα με δηλώσεις τους είχαν φτάσει σε επίπεδα σχεδόν τηλεπαθητικής κατανόησης στα γυρίσματα.

Απ’ αυτήν πυροδοτείται και η πλοκή κι από το ασυγκράτητο πάθος της ίδιας, σα να ζηλεύει την κόρη της, την πέφτει στον Sailor. Τη στιγμή που την απορρίπτει, εκείνη στέλνει έναν μαχαιροβγάλτη να τον "φάει". Αφού λοιπόν ο Sailor του ανοίξει το κεφάλι, βρίσκεται φυλακισμένος για ανθρωποκτονία με τη Lula να τον περιμένει εως ότου αποφυλακίζεται και ξεκινάνε το αχαλίνωτο road trip τους που καταλαμβάνει τη μεγαλύτερη διάρκεια της ταινίας.

Οι χαρακτήρες που συναντούν στο δρόμο είναι μερικοί από τους πιο ακραίους μέχρι στιγμής για τον Lynch κι αυτοί που θυμίζουν περισσότερο καρτούν από όλη τη φιλμογραφία του, τόσο περίεργοι που καταντάνε αστείοι, ένα κοινό στοιχείο με το Twin Peaks. Στην κορυφή τους ο Bobby Peru (Willem Dafoe), ένας λίγο πιο κακομοίρης φτωχοδιάβολος από τον Frank Booth αλλά εξίσου ακραίος, παρασύρει τον Sailor σε έγκλημα ανάγκης που θα φέρει την κορύφωση του ταξιδιού. Εκτελεστής για μια εγκληματική σέκτα με αρχηγό τον Marcelo Santos(J.E. Freeman) κρυφό εραστή και συνωμότη της Marietta. Ο φανερός αγαπημένος της, Johnny Farragut που υποδύεται ο Harry Dean Stanton στην πρώτη μεγάλου μήκους συνεργασία του με τον David Lynch είναι ο ντετέκτιβ που ψάχνει το ζευγάρι. Συμπληρωματικοί χαρακτήρες από Isabella Rossellini, Grace Zabriskie, Crispin Glover και το αναμενόμενο cameo του Jack Nance αλλά κι ένα της Sherylin Fenn. Cameo ψυχικής λύσης στην τρικυμία μέσα στον Sailor έχει η Sheryl Lee, η Laura Palmer αυτοπροσώπως σε ρόλο Καλής Μάγισσας.

Σύμφωνα με τον Lynch η ταινία έχει να κάνει με την ανακάλυψη της αγάπης στην κόλαση, το οποίο μπορεί να αποτελεί θέμα σε όλες τις ταινίες του. Εδώ η κόλαση είναι η μοντέρνα ζωή, ένας μοναδικός συγκεκριμένος κόσμος όπως και οι υπόλοιποι του Lynch. «This world is wild at heart and weird on top» αναφωνεί η Lula κάποια στιγμή αλλά είναι αυτός ακριβώς ο κόσμος που θα τους βοηθήσει να βρουν αυτό που χρειάζονται πραγματικά, το οποίο διαφέρει από αυτό που ήθελαν εξ αρχής, καθόλου ανόμοια με τους χαρακτήρες του Wizard Of Oz. Εν τέλει η πλήρωση έρχεται μετά από ένα πέρασμα δοκιμασιών που μοιάζει με αυτό του Blue Velvet, στο κυνήγι των ηρώων και τη συμφιλίωση με τις πιο ανεξέλεγκτες και σκοτεινές επιθυμίες τους. Και στα δύο ταξίδια έχουμε τον προορισμό της οικογένειας και του νοικοκυριού μετά την εξάλειψη του κακού. Σημάδια του συντηρητισμού του Lynch παρά την ελευθερία του ταξιδιού, τα οποία και διέπουν σχεδόν όλο το έργο του με τον έναν ή τον άλλον τρόπο. Οι επιθυμίες τιθασεύονται αλλά η αγάπη μετουσιώνεται, καίει πιο δυνατή από ποτέ.

Είναι η πέμπτη ταινία του Lynch που καταπιάνεται με την ενηλικίωση κλείνοντας έτσι τον πρώτο κύκλο της καριέρας του πριν συνεχίσει στο μεταβατικό Fire Walk With Me και περάσει τελικά στο απόλυτο σκοτάδι των Lost Highway, Mulholland Drive και Inland Empire. Εδώ είναι ουσιαστικά που η φωτιά του (η οποία χρησιμοποιείται ως συνήθως σαν σύμβολο με σπίρτα να σκάνε σαν ατομικές βόμβες αλλά και το παρελθόν της Lula) καίει πιο δυνατά κι εξαντλείται με κάποιον τρόπο, δίνοντας ένα εμφατικό happy end, τελευταίο στην καριέρα του και κλείνει την πρώτη περίοδο της.

Ο Lynch ήθελε πάση θυσία η ταινία να παίξει στις Κάννες όπου παρά την ακρότητα της, η ορμή της δεν μπόρεσε παρά να κερδίσει το Χρυσό Φοίνικα σε μια χρονιά αρκετά δυνατών συμμετεχόντων όπως ο Alan Parker, ο Bertrand Tavernie, ο Giuseppe Tornatore, ο Ken Loach, o Zhang Yimou, ο Godard και ο Clint Eastwood. Επιβεβαίωσε την πίστη των δημιουργών της και παρόλο που υπήρξαν και γιουχαΐσματα στην απονομή, η θέση της είχε πλέον παγιωθεί παρόλο που κανείς δεν περίμενε την νίκη εξ αρχής.

Στα 30 χρόνια η ταινία παραμένει φρέσκια, ένας δίαυλος ανάμεσα στα 50’s και τη σύγχρονη πραγματικότητα σε ένα bizzaro universe που είναι τόσο αστείο και σαγηνευτικό, όσο και μοχθηρό. Ξαναδείτε οι λάτρεις και οι υπόλοιποι δοκιμάστε να μάθετε μέχρι που μπορεί να τραβήξει μια καρδιά που αγριεύει στο yellow brick road.

Τελευταία